Gebruik deze tips om een BBQ gezond en lekker voor te bereiden

Het is officieel barbecueseizoen! In deze zomer doe ik niets anders dan mijn favoriete vriendengroep buiten te verzamelen en lekker te barbecueën. Al die barbecue borden kunnen best veel calorieën bevatten, maar er zijn verrassend eenvoudige manieren om het aantal calorieën in toom te houden zonder de smaak te verslechten. Bekijk deze vijf gezonde BBQ-tips, die ervoor zorgen dat jouw BBQ lekker en gezond blijft.

  1. Kies het perfecte eiwit.

Vis, kip zonder vel en mager gevogelte zijn hele gezonde keuzes. Dankzij de goede vetten die vis bevat, biedt het verschillende gezondheidsvoordelen. De gasten zullen het rode vlees niet missen. Rode vlees bevat meer verzadigde vetten. Je kunt gemarineerde vis in folie wikkelen of kalkoenburgers maken door fijngehakte champignons en uien in de pasteitjes te mengen. Tijdens het barbecueën, kun je al je kookkunsten uitproberen.

  1. Marineer voor het koken

Als je kip of vis grilt, marineer het dan eerst en zet het in de koelkast. Dit is niet alleen voor de goede smaak. Eén onderzoek toonde aan dat een kipfilet gemarineerd in olijfolie, ciderazijn, citroensap, knoflook, mosterd en zout minder potentieel kankerverwekkende amines produceerde dan ongemarineerde kip bij 30 minuten grillen. Marineren verminderd een deel van de risicovolle stoffen met 99 procent. Als je de marinade waar het vlees in zat wilt serveren als saus, kook het dan minstens een volle minuut.

  1. Houd bacteriën uit het voedsel

Was alle apparatuur die in contact komt met voedsel, vooral rauw vlees, inclusief het keukengerei en de snijplank. En laat geen gekookt of gekoeld voedsel rondhangen. Bij warm weer (boven 32 °C) mogen voedingsmiddelen nooit langer dan één uur buiten zitten voordat ze in de koelkast gaan. Warm je hotdogs en hamburgers op tot ten minste 71 °C om ervoor te zorgen dat eventuele schadelijke micro-organismen worden vernietigd.

  1. Vergeet de groenten niet

Wanneer je gaat barbecueën, staat groenten meestal niet bovenaan de lijst – tenzij we het hebben over maïskolven. Maïs is zeker gezond, maar als je het in boter smeert, mis je waarschijnlijk het punt. Probeer je maïs in schil te grillen of, zoals ik doe, in aluminiumfolie met wat olijfolie. Knijp er wat limoen op en je zult nooit meer boter willen. Veel andere groenten, zoals aubergine, champignons, paprika’s en uien, smaken heerlijk op de grill.

  1. Koolsalade is niet weg te denken

Koolsalade en aardappelsalade gaan net zo goed met een barbecue als hamburgers, maar als de salades die je kiest vol zitten met een ton mayonaise, kun je niet meer praten over gezond eten. Als ze de enige keuze zijn, ga dan lichtjes. In plaats van mayonaise kun je ook een dressing maken van 1/2 kopje gewone magere yoghurt, 3 eetlepels appelsap en 2 eetlepels azijn. Dat is genoeg voor 1 1/2 pond geraspte rode kool met 2 kopjes geraspte worteltjes, 2 geraspte selderijstengels, 1/3 kop rozijnen en 1 in blokjes gesneden appel. Elke portie heeft slechts 74 calorieën en bijna geen vet.

Met deze tips zal je veel complimenten krijgen voor het lekker eten. Als je toch een BBQ-middag wilt organiseren voor je vrienden, maar geen tijd hebt kun je de beste barbecue ook bestellen. Zowel jij als je gasten zullen genieten van een gezond, maar toch lekkere barbecue.